ALBERTO DURERO ( 1471 - 1528 )
Alberto Durero fue el artista mas famoso del renacimiento Alemán, conocido por sus grabados, pinturas y escritos teóricos, su fama traspaso fronteras, admirado por Rafael y Tiziano hay constancia que mantuvo correspondencia con el mismo Leonardo Da Vinci.
LA CRUSIFIXIÓN
LA CRUCIFIXIÓN en el grabado ha evolucionado significativamente transformándose desde un Cristo rey sereno en las primeras representaciones xilografícas hasta un Cristo que muere y sufre en el renacimiento de Alberto Durero.
La Xilografía floreció en Núremberg entre finales del siglo XV y comienzos del XVI de la mano de Alberto Durero, la edición tardía de la Crusifixión presentada en la colección esta realizada al aguafuerte y buril con papel verjurado y fechada a finales del siglo XVIII perteneciente a la serie La Gran Pasión una recopilación de doce xilografías sobre la vida y la Pasión de Cristo realizadas entre 1498 y 1510
La Gran Pasión realizada por Alberto Durero es una de las mayores obras en la historia del grabado y nunca hasta entonces se ha representando de forma tan dramática como en estas doce xilografías la Pasión de Cristo concebidas individualmente con un fuerte contraste entre el blanco y el negro, dando propiedad a un comienzo de perspectiva incipiente a las figuras y transmitiendo la pasión de Cristo de una forma conmovedora asombrosa y dramática
ALBERT DÜRER (1471–1528)
Albert Dürer was the most famous artist of the German Renaissance, known for his engravings, paintings, and theoretical writings. His fame transcended borders, and he was admired by Raphael and Titian. There is evidence that he corresponded with Leonardo da Vinci himself.
THE CRUCIFIXION
THE CRUCIFIXION in engraving has evolved significantly, transforming from a serene Christ the King in early woodcut representations to a dying and suffering Christ in Albert Dürer's Renaissance.
The woodcut of the Crucifixion was made in Nuremberg between 1490 and 1510. The later edition presented in the collection is made with burin on laid paper and dates from the early 18th century. It belongs to the series The Great Passion, a collection of twelve woodcuts on the life and Passion of Christ.
This magnificent project on the Great Passion, consisting of twelve woodcuts, was completed by Albrecht Dürer over a period of 15 years, following several trips to Italy, although it is believed that by 1498 most of the woodcuts had already been completed. He returned to his hometown of Nuremberg around 1510 and completed the four remaining woodcuts plus the frontispiece, which was published in 1510.
Albrecht Dürer's Passion is one of the greatest works in the history of engraving, and never before had the Passion of Christ been depicted in such a dramatic way as in these twelve woodcuts, conceived individually with a strong contrast between black and white, giving the figures a sense of perspective and conveying the passion of Christ in a moving, astonishing and dramatic way.
TITULO / TITLE :
La Crusifixión
GRABADOR / ENGRAVED :
Alberto Durero ( 1471 - 1528 )
DATOS BIOGRAFICOS / BIOGRAPHICAL DATA :
DURERO; Alberto
MONOGRAMA :
A D
MEDIDAS / MEASURES :
27 x 38 CM
MATERIAL / MATERIAL :
Papier Vergé du 18e siècle
TÉCNICA:
Aguafuerte y buril
SUJETO:
Grabado
FECHA DE ESTAMPACIÓN / STAMPING DATA
1497 a 1500, reimpresión fechada entre 1750 a 1800
PERIODO / PERIOD:
Renacimiento / Renaissance
ESCUELA / SCHOOL.
Escuela Alemana / German School
SERIES / SERIES:
Grabado Siglo XVI
COLECCIÓN DE GRABADO EN RETRATO PEÑA-GINÉS: Grabado siglo XVI
Grabado del Siglo XVIII
COLECCIÓN DE GRABADO EN RETRATO PEÑA-GINÉS: Grabado siglo XVIII
REFERENCIAS / REFERENCES :
* The British Museum nº E, 3.82
CATÁLOGO / CATALOGUE:
Carpeta grabados grandes